VIETNAM UR MOBILKAMERAN!

Här har ni en drös av mobilbilder från vår roadtrip!
Mysiga byar, härliga ungar, duktiga mekaniker, underbara vyer, god mat från små gatukök (max 10 kr/gång), söta hotell (ca 25kr/natt/person) och härligt resesällskap!!! Väldigt häftig upplevelse att åka på en motorcykel genom ett helt land!
Ska visa massa fina bilder som vi tagit med Olles kamera när vi kört också, men det får ni se en annan dag!
Förresten: den 10 januari kommer jag till Sverige igen för ni som vill veta! Stannar hemma i lite mer än en vecka innan vintersäsongen som skidlärare börjar igen! :) = TVÅ VECKOR KVAR PÅ RESAN!!

ON THE ROAD: HAN OI - HOI AN!

Nu har vi kört i fyra dagar! Sammanlagt ca 800 km! Ömma rumpor men ändå är vi glada! Våra Honda Win går som raketer (eller inte riktigt så bra kanske men det går fint) och det är inte alls så läskigt som jag var rädd för! Visst är det mycket trafik ibland och galna personer som kör på fel sida eller inte ser sig för innan de svänger men vi har som tur är fyra ögon på vägen hela tiden :) Vi har sett massa häftigt! Idag åkte vi bland berg och hade utsikt över havet och risfält! Vi har passerat fina hamnar med färgglada båtar och många städer med små affärer, matställen och verkstäder :) Det jag har erfarit hittills är att utanför Hanoi finns knappt inga turister vilket i sin tur säkert är en faktor till att väldigt få pratar engelska! När man köper mat får man änvända kroppsspråk! Man pekar på lite nudlar och ägg eller annat som man vill ha och så fixar de ihop något gott. Alla är väldigt glada och nyfikna på oss! De är också väldigt hjälpsamma! Som första dagen till exempel så strulade det lite med Calles och min packning och vi försökte få till det lite bättre, då kommer en local med en platta att ha under. Ett annat exempel är dag två då vi behövde fixa moppen lite och då åkte vi till en liten verkstad (3x3m) och pekade lite och fem minuter senare hade snubben kört och hämtat reservdelen och fem vietnameser fixade det åt oss. Oftast vill de inte ens ha betalt men nu betalade vi typ 17 kr för hjälpen!
Igår hade vi lite otur med vädret och det regnade konstant. Men det ska upplevas det med och idag sken solen igen! Så vi är glada!
Idag har vi firat jul i Hoi An (så kul att de heter Hoi An och Han Oi... inte alls förvirrande eller så.) Här är massa turister (för första gången sedan vi lämnade Han Oi) vilket i sin tur resulterar i att allt är lite dyrare (men fortfarande rätt billigt). Julstämningen är inte riktigt här men vi har sett julgranar, två vietnamesiska tomtar och lyssnat på julmusik! Så mysigt har vi minsann haft det!! Vi ska stanna här i Hoi An imorgon också, så vi får en vilodag efter  allt körande. Sedan ska vi dra oss lite mer söderut!
Hoppas att alla där hemma har det toppen!

Här provsitter vi vår Honda Win kvällen innan resan började! (Vi kör självklart med hjälmar)

GOD JUL!!

Roadtrip i Vietnam!

Hej på er!
Sedan jag skrev sist har jag lyckats ta mig från Thailand till Vietnam!! Här har jag mött upp min saknade Calle och hans kompanjoner Anton och Olle!! Så nu är de inte längre "los tres viajeros" utan: "De tre vännerna och Carro" haha.
Igår fixade vi moppar och idag (det är halv fem på morgonen nu och strax drar vi) börjar vår Roadtrip söderut!! Vi startar i Hanoi och så får vi se hur allt känns och vart vi hamnar!! Skönt att vi ska söderut åtminstonde för här i Hanoi har det varit 18°C, lite kallt för lilla mig som har varit van vid 30°C de senaste två månaderna!
Så vi hörs när jag har wifi nästa gång! (Vilket kanske kommer dröja..) Så God Jul!!!! Kramar Carro

KOH TAO

Här är lite bilder från de senaste dagarna på Koh Tao!
1. New Heaven: Fiket vi någon gång varje dag antingen äter något gott/dricker juice eller bara snor wifi av...
2. Dykbåtarna. 3. FIZZ, här solar vi på dagen (om det är fint väder och man får sola) och chillar på kvällen. 4. En del av Lotus, restaurang/hotell/bar-komplex där vi kollar film, spelar biljard eller dansar! 5. Davy Jones Locker, dykcentrat vi har dykt med och som har en mysig bar där vi äter mat ibland! 6. En söt restaurang som vi åt kvällsmat på igår! 7. Fina gänget. 8-10. Testar på hur utelivet är på Koh Tao (Jespers foton): Tummen upp! 11-12: Lagfoton med järngänget!

Imorgon är det dags för nya äventyr!!!

Mobilbilder från Thailand!

Bild från piren i Koh Samui innan jag åkte över till Koh Tao!
Nya bikinin! Tog dock hur lång tid som helst att hitta en som passade någorlunda!
Söta flygplatsen i Koh Samiu. Måste varit den gulligaste flygplats jag varit på. Man blev skjutsad i små tåg till små hus som innehöll bagagebanden och överallt var massa fina blommor!

Mitt nya linne. Så sött!

Livet är fortsatt bra på Koh Tao! Vädret är tyvärr inte det bästa men jag får ändå inte vara i solen för mina mediciner så det gör inte så mycket! Hade verkligen behövt sola dock för har redan börjat fjälla något förskräckligt på armarna... :/ Blev lite väl mycket sol under sista surfveckan...
Idag ska jag och Moa dyka!! Det ska bli superkul och jag hoppas att vi ser något nytt och spännande!! Har bokat ett dyk till imorgon också! Betalar 450 kr för två fundives vilket är väldigt bra pris!!
Annars hänger vi på Caféer eller mysiga restauranger. Kollar film på storbildsduk, spelar kort och njuter av solnedgången! Jag har även börjat kolla på julkalendern och har hittills sett 12 avsnitt och jag gillar att! Får åtminstonde lite julstämning!
Idag är det tre dagar tills jag ska flyga till Vietnam och möta grabbarna. Så. Himla. Najs. Jag längtar något otroligt. Mer än två månader sen jag såg Calle nu.... Pirrar i kroppen när jag tänker på det!

Hörs om några dagar!

THAILAND!

Hej! Just nu befinner jag mig på Koh Tao! Har mött upp ett gäng svenskar som jag kommit i kontakt med via reseforum och de är superhärliga! Nästan alla reser själva och kommer från olika delar av Sverige (Kiruna, Lund, Örebro, Gotland osv!).
Jag åkte hit med en färja som var den bästa båtturen hitills! Mådde inte allt illa och allt gick kanon! Inga "jag-tror-inte-jag-kommer-överleva-denna-resan-känslor" denna gång!
Kvällen jag kom fram tittade vi på solnedgången och bekantade oss lite!
Igår var det ganska fint väder så vi hängde lite på stranden som knappt kunde kallas strand för det var högvatten så vi fick ligga på ett restaurangdäck och sola! haha.
Jag mår dåligt lite till och från i magen men har fått tag i medicin som jag hoppas kan hjälpa rätt så snart! Men som tur är så tar vi det väldigt lugnt här så jag hoppas att jag piggnar till mer och mer för var dag som går!
Idag är det tyvärr lite dåligt väder så vi har mest suttit på ett café (som har wifi) och chillat och ätit hela dagen.. haha! Får se om jag har något mer händelserikt att berätta nästa gång! Vi hörs :)

2 DAYS IN SINGAPORE!

På det hela taget hade jag ganska dåligt flyt i Singapore. Jag mådde dåligt den mesta tiden men som tur var hann jag ut på tre ”utflykter” och såg åtminstone lite av staden!
Den första utflykten gick till China Town. På vägen dit blev jag sjukt imponerad på hur grön staden faktiskt är. Mycket träd och fina blommor! China Town var ganska häftigt men bestod mest av restauranger och affärer. Det luktade skumt i köpcentrumen och kryllade av folk. Men det är väl sånt som ska upplevas det med! På vägen tillbaka till hostelet hittade jag floden som rinner genom staden. Den var tyvärr rätt skitig men byggnaderna runt omkring var coola!
Dag två hade jag i uppdrag att ta mig till den vietnamesiska ambassaden för att fixa visum så jag och killarna kan stanna längre och så jag slipper fixa en utresebiljett redan nu då vi inte vet vart vi ska än. För att ta mig dit fick jag testa på MRT som är Singapores tunnelbana. Sen fick jag ta mig en liten promenix. Väl där ska det först ta en vecka att fixa visum (men jag skulle ju åka dagen därpå). Men sen löser det sig ändå så jag kunde få med det direkt, fick dock betala alldeles för mycket än vad som borde varit rimligt men sånt är livet. Tack pappa för de amerikanska dollarna, räddare i nöden.
Efter skit-besöket på ambassaden tog jag en buss till Singapore Botanic Gardens. Det är som en stor park! Där var väldigt fint och jag såg massa häftiga växter jag inte sett förut (och gratis med för den delen).  Mådde dock dåligt till och från så fick lägga mig på en parkbänk lite då och då. Måste sett ut som en luffare... haha. För att ta mig hem igen fick jag ta bussen till Orchard Road som är den största shoppinggatan med gallerior överallt. Tittade in lite i en men var inte på shopping-humör som plånboken är tacksam för! Hela Orchard Road var, som en kompis till mig så fint uttryckte sig för ett par dagar sen, ”nerspydd av jultomten”. Julpynt överallt och jag kan tyvärr inte tycka annat än att de ser förskräckligt ut utan snön. Det ser bara så fel ut och som att man låtsas. Men det är väl bara att inse att alla inte har snö vid jul!
Efter en powernap (läs: ligga i sängen och stirra i 4 h) på hostelet slog jag följe med en spansk tjej vid namn Marta för att se Marina Bay Sands (som är byggnaden med båten) och alla andra fina skyskrapor by night. Vi åt sen på ett foodcourt och hittade en cool tempelbyggnad som syns på sista bilden.
Så trots att min vistelse kunde varit mycket bättre fick jag ändå se lite av vad staden har att erbjuda och hoppas att jag kommer komma hit någon mer gång och i friskt tillstånd!!

FEMTE VECKAN PÅ SCL!!

Min femte vecka innehöll såklart massa surf, men jag kan även checka av följande på "livets bucket list":
* Bada i en skatebowl under ett monsunregn
* Spela beerpong (och dricka öl... fy va äckligt)
* Lärt mig spela blackgammon

Annars var vi på båtutflykter ett par gånger. Regnsäsongen började märkas mer och mer och campet invaderades av flygfän ibland så man nästan äcklades av antalet men geckoödlorna blev desto gladare!!
Det märks också hur mycket grönare det blir under regnsäsongen. Skillnaden mot första gången jag kom till gerupuk och nu när jag lämnade var rätt stor!
Sista surfbilderna är tre av mina coacher, riktigt så duktig är jag tyvärr inte än... men snart kanske! haha

Bilder från Singapore får ni se när jag har kommit fram till Thailand, nu ska jag boarda planet! Puss och kram!

SURFIN INDONESIA

Här är lite fler bilder från surfngen! De tre första är från senaste veckan! Dock var det lite dålig "swell" som det kallas så vågorna var inte så superstora...Skulle haft vågor som på sista bilden som är tagen min första vecka på campet. haha Jag ser så ostadig och blek ut!! Hade varit najs att testa en likadan våg nu när jag har utvecklats lite!

Surf Camp Lombok: Jag kommer alltid sakna det stället och önskar att jag vore kvar! Jag kan av hela mitt hjärta rekomendera det!!! Tveka inte utan bara åk - du kommer inte ångra dig en sekund!! Jag längtar redan efter att få komma tillbaka någon gång i framtiden!!

Just nu sitter jag på Singapore Changi Airport. Idag beger jag mig mot Thailand! Här funkar bilduppladdningen som ni ser så jag ska försöka programmera lite inlägg!! :)

SINGAPORE!

Hej på er!
Nu har djungeltjejen bytt miljö till storstad!! Sitter just nu på ett hostel i Singapore. Regnet droppar utanför fönstret men det gör mig inte så mycket då min mage inte vill må bra idag. Förhoppningsvis mår jag bättre snart och då kanske det även slutar regna så jag kan utforska staden. Jag har två heldagar här innan jag åker vidare till Thailand. Där blir destinationen Koh Tao för lite strandhäng och dykning. Efter ungefär en vecka där kommer jag flyga till Vietnam och möta upp Calle och grabbarna!!! Äntligen!! :)
Surfcampet var lika underbart denna sista veckan och jag hade riktigt separationsångest när jag åkte därifrån... Det var så lätt att bli fäst vid stället; bästa omgivningen, underbara människor, grym surf, alla söta locals och den härliga stämningen! Hoppas att jag kommer tillbaka någon gång.
Blogg.se vill inte att jag ska ladda upp bilder just nu men hoppas att det fungerar senare! Har mass fint att visa er :) Puss och kram!

ME AND MY!

Här är en drös härliga bilder från sista kvällen med My! Vi har spenderat de senaste sju veckorna ihop så det var lite tråkigt att skiljas åt. Hon åker vidare på resa i Australien och jag är tillbaka på Surf Campet (om allt gått som tänkt då detta är ett programmerat inlägg, hihi)!! Puss!

DYKNINGEN PÅ GILI!

Här kommer lite bilder från dykningen på Gili Trawangan. Bilderna är från Mys kamera! Har tyvärr fortfarande inte haft tillgång till xD-kortläsare så bilderna som jag tog under vattnet får ni vänta på :)

SURFING!

Nu är det väl på tiden att ni får se lite surfbilder!!!
Just nu när detta inlägg publiceras (programmerat) så befinner jag mig på campet igen! En femte vecka.. Hur kul kan det vara tänker ni kanske? Det är sjukt kul! Men också sjukt svårt! Progressionskurvan är inte så brant om vi säger så utan man lär sig lite lite i taget. Efter mina fyra veckor har jag åtminstånde lärt mig ställa mig upp någorlunda bra och kunna svänga med vågen och inte bara åka i vitvattnet. Jag tror dessa bilder är tagna vecka 3 eller början på v 4 för jag har fortfarande en "minimal-bräda" på dessa bilder och på slutet körde jag på en lite mindre.
Hoppas på ännu häftigare bilder från min femte vecka!! :) Hoppas att jag lyckas göra min "bottomturn" ännu bättre och kanske till och med klara någon "topturn". Drömde om det häromnatten och det var grymt!!!
Många pussar och kramar!

TIRTA EMPUL!

Innan vi lämnade Ubud helt och begav oss mot Kuta igen körde vi en liten omväg till Tirta Empul. Det är ett tempel som har heliga källor och därmed heligt vatten som hinduerna badar i. Det var väldigt häftigt att se faktiskt. Där var lite statyer och offerplatser också. Offergåvorna är så söta med massa blommor och godis!
Risfältet såg vi på vägen till Kuta! Så nu har jag nog upplevt det mesta av den "balinesiska" kulturen! :)