Gili Trawangan

Hej! Just nu befinner jag mig på den största av de tre Gili-öarna: Gili Trawangan! Vi har varit här sen i måndags och ska vara här tills torsdag(edit.)! "Men vadå, är hon inte på Surf Camp?" tänker ni kanske då? Men det är nämligen så att campet stänger 2-3 dagar varje två veckor så att coacherna får ledigt osv! Vi är 11 st som är på Gili ihop och 5 av oss ska tillbaka fler veckor! Internetet på hotellet strular lite men jag ska försöka lägga upp lite bilder från datorn innan jag åker härifrån så ni får se lite av min senaste vecka!! Så länge får ni se en instagrambild från nu!

GERUPUK

Här är en liten fotorunda i byn. Kossorna här är supersöta!! Eller hur?!
Det är ganska stor skillnad från Campet när man kommer in en bit i byn för det är skräp överallt. Man har inte lärt sig här att plast inte förmultnar utan slänger allt skräp utanför husen precis som man alltid har gjort. Men det är klart inte jätteskitigt överallt. Katter tycker man helt okej om, men hundar däremot, de behandlas som råttor och lever vilda.
På Lombok är de muslimer men långt ifrån alla kvinnor har täckande sjalar utan tvärt om så blir man överraskad när man ser någon som har det.

Det gula som ni kan se i flaskorna är bensin och säljs på gatan (jag måste ta reda på vad det kostar här!)
Bilden med gräs och lite finare byggnader är byns vatten-reningsverk om jag har förstått det rätt.
Bläckfiskar finns det ganska gott om men den ”näringen” som byn drar in pengar på är sjögräs som är det ”gul-orangea” som syns på de två sista bilderna. De säljer det för ca 5 kr/kg.

SALONG BALANAK

Här är lite bilder från vår Day-trip till en underbar strand!! ( Ni fick se någon mobilbild därifrån innan). Sista bilden visar vilken skillnad det kan vara på en ”ny” peng och en peng som varit i omlopp ett tag!!!

BLANDAT

Det som gör att alla är så söta i ansiktet är Zink, det använder i princip alla sufare i ansiktet och på brända ställen för det tillåter i princip ingen sol att komma igenom! Anledningen till att Carro har batman outfit är ett straff som vi har här om man bryter mot de regler som finns (tex gå in med skor, eller befinna sig i matsalen med blöta badkläder). Då får man ”punishment-pants”!
Vi hade maskeradfest med lite halloween tema. Jag var en Hawaii brud men bäst utklädda var ändå Jenny och Lovisa som var våra coacher! Klockrena i sättet under kvällen också!

SCHOOL-TRIP

Första bilden är tillägnad Calle för Incar har på sig Chelsea-byxor på sig!!! J
En morgon var vi volontärer på byns skola. Vi höll i lite engelskaövningar och lekte med barnen! Jag kände igen några från de frivilliga lektionerna här på campet. Byggnaden ni ser bakom de som spelar fotboll är ett ”activitycenter” som SCL(Surf Camp Lombok)-Foundation har byggt åt skolan.  Om ni vill läsa lite som välgörenhetsorganisatonen som campet bedriver kommer en länk HÄR!!

UPDATE!

Jag har förresten lagt till updates på de första blogginläggen så ni har lite mer beskrivande text till bilderna! Hoppas att alla där hemma mår bra och många kramar till er!!! <3

"BIG FUN DAY"

På lördagen hade vi som vårt schema beskrev det: ”BIG FUN DAY”. Vi tog den största båten som campet har och åkte iväg till en annan vik. Där fick man surfa ett tag (gick sådär, men kom upp på vissa vågor, man ser mig stå upp i slutet av en våg för då hann Carro ta kort på mig, jag är den i rosa tröja (förvånande va?).)
Bilden med en massa flaskor i vattnet är för att fånga sjögräs, se inlägg snart med bilder på hur de ser ut när det kommer upp!
Bilderna på folk i matchställ representerar de som fortfarande hade energi kvar att spela mot det lokala fotbollsgänget!! Maten var det jag beställde in när vi var på lördagsrestaurang. Allt det (huvudrätt, dricka och efterätt) blev under 100 kr och då var detta den finaste restaurangen jag varit på här hittills. Bilden som rör sig är My och Lina som ska testa på paddel-boat. Det är som en mega-surfbräda som går att cruisa (stavning?) på vågorna med.

Living the dream!!

Livstecken!

Jag lever och mår super!!! Det går.inte ladda dit bilder just nu men förhoppningsvis snart!! Puss till alla!!

RANDOM!

Random bilder från andra dagen! Puss!
  Update m. bildtexter: FIRST DAY OF SURF! Taggade folk ur första gruppen beger sig ner mot vattnet. Jag väntar förväntansfullt kvar på min tur. Barnen är från Engelskalektionen som är här varje dag klockan två.

SURF CAMP!

Här är lite bilder från första hela dagen på campet!! :)
Hoppas att ni där hemma mår bra!
Update m. bildtexter: Första bilden är utsikten från ”matbordet” och andra var dagens lunch! Sovrummen är supermysiga (och Pia: Det är inte jättemycket kryp och tack vare myggnätet är det inga alls på natten. Här finns ju dock ödlor (gecko) och stora skalbaggar (typ 3-4 cm) och någon hade sett en skorpion.) Fjärde bilden är samlingsrummet. Här spenderas den mesta slappe-tiden. Massa soffor och sköna ställen och hängmattor (det finns det lite överallt i campet). Byggnaderna ni ser sen är Campet och de sista bilderna är från en utflykt upp på kullen(lilla berget) intill campet.

HEEEJ!

Hej på er!

Nu har vi åkt taxi till Kuta = Wifi! I lilla fiskarbyn där Campet ligger finns nämligen inget internet. Det är väl lite av charmen också! Campet är hittills grymt! Det är lite som läger man var på när man var liten fast man väljer själv hur mycket man vill vara med på. Man får sova hur länge man vill men regeln; ”you snooze, you lose” innebär att man kanske missar en surf-session. Vi får alltid morgondagens schema på kvällen så man hinner planera lite hur man vill ha det. Första dagen surfade vi inte utan vi paddlade bara och övade på push-ups, turtlerolls osv. På eftermiddagen lärde vi oss pop-ups, (eller lärde och lärde är ju att ta i, men blev instruerade i alla fall). Igår hade vi första surf-passet och vi åkte ut till ett ställe som hette Don Dons. Väl där paddlade vi en och en fram till Line-up:en, där coacherna skulle hjälpa oss. När en bra våg kom så skrek coacherna på oss: Paddle, paddle hard, harder, come on!!!! Jag tog i så hårt jag kunde, och man fick inte kolla bakåt men efter en stund kände jag hur vågen kom bakom mig och lyfte upp mig och tog tag i mig och JAG KOM UPP PÅ FÖRSTA VÅGEN!! (Dock inte alls med rätt pop-up men jag kom upp!) Åkte hela vågen! Sen var det en lång väg tillbaka: paddla paddla (sjunger man på låten ”paddeling out” går det bättre).
Jag hann med 2 vågor till innan jag var helst slut! En klarade jag och den sista glömde jag resa mig på! Men hur kul som helst! Dock blåste det en hel del så jag blev lite sjösjuk! Haha
Idag gick det inte lika bra, men det berodde mer på att vågorna inte hade någon kraft sig! De såg stora ut men man fick ingen fart ur dem.  Vågorna är förresten ungefär 1-1,5 m. Lite svårt att uppskatta.

Här får ni se lite bilder från mitt första dygn i Indonesien, på Lombok i Kuta!
Jag ska även ”programmera” några inlägg så ni får se lite mer av mina dagar!
Hur som helst är det helt U N D E R B A R T !!!

Pussar och Kramar
Carolina

Update: Här kommer lite mer text till bilderna: Huset man ser på första bilden är utsikt från vårt rum på hotellet vi bodde på. Där betalade vi ca 150 kr/pers för ett dubbelrum med aircon + egen toa & dusch. Gatan är Kutas beach-street. Där fanns bland annat affärerna som finns på de andra två bilderna. Den lilla gården var bland det första jag såg när vi kom ut på stranden. Tjejen i blå skjorta är My. Vi ska vara på campet lika länge och har haft lite mejl kontakt innan vi kom till Lombok . Sen kommer vi nog resa tillsammans i en-två veckor innan My ska till Aussie! Barnen bleka jag fotas med var ett par pojkar som badade och skrek photo och ville vara med när My fotade mig! Alla tyckte att vi vita var värsta attraktionen för lokalbefolkningen smygfotade och till och med några som vi tror var kineser kom fram och ville fotas tillsammans med oss… haha. Tjejerna med tygerna (som är saronger, jag använder min som jag köpt som ”täcke” när jag sover och som sjal och ibland med som handduk till stranden) och de andra små tjejerna (de sålde armband) de går runt på stranden och försöker sälja saker. Men jag tror inte att det är så lönsamt för det var kanske vi och tre sällskap turister på hela stranden… Ormen är en havsorm som är så pass giftig att man kan dö av den. Men tydligen har den en så pass liten mun att den inte kan bita oss någon stans (möjligtvis mellan fingrarna) och den är extremt rädd!

Framme!!

Kuta, Lombok 21.07

Sitter på stranden och har ätit friterade bläckfiskringar :-) sista flyget gick bra!! Fick dock en chock när vi landade (18.30) och det var tokmörkt!! Känns fortfarande inte riktigt som att jag är iväg, jag får nog nypa migsjälv!!
Sov gott!! :-)

FRAMME!!

2/3! SNART FRAMME

Kl. 15.15
SINGAPORE

Nu är jag på Singapores flygplats! Första flygplatsen med gratis Wifi (dåligt av CPH och Heathrow tycker jag). Första bilden visar det stora planet som jag flög i London-Singapore, en dubbeldäckare och jag uppskattar att vi var ca 300 personer i det. Servicen och maten var riktigt bra! Vi fick varma handdukar att tvätta oss med, fleecefilt (så mycket skönare än de "hårda" filtarna man brukar få), kudde och så hade alla en egen skärm med filmer, musik, serie, spel osv(man kunde till och med lära sig ett nytt språk).. Dock mådde jag sjukt illa sista timmen (13 totalt) så det var skönt att landa!!!! Nu ska jag strax boarda sista planet, 3 h till LOMBOK!!!! SES DÄR!!

FLYGTUR!

Såhär flyger jag imorgon/måndag: Köpenhamn - London (2 h), London - Singapore (13 h (!)), Singapore - Lombok (3 h). Har förberett mig med bra böcker och en kortlek. Hoppas dock att det är film på det långa planet! Det ligger på en bra tid på dygnet i alla fall, för det kommer vara kväll/natt när jag flyger så då kan jag förhoppningsvis sova några timmar!

Nu är det inte ens 24 h förrän jag sitter i bilen på väg mot Malmö för att sedan ta tåget över till Kastrup. Pirrigt!!

THREE..

...IS THE MAGIC NUMBER
och också antalet dagar kvar tills avfärd!
Idag har jag i princip packat klart, det återstår en ompackning och en dubbelcheck innan jag vill klassa det som helt klart! Idag vägde stora ryggan 11 kg och lilla 5,5. Helt OK!
Annars hann jag en vända på stan och inhandla det sista i "necessärsväg", Fy sjutton vad mycket grejer som man "behöver" ha med sig. (jag inser att jag kanske tar med mig för mycket plåster/mediciner och grejer, men hellre lite för mycket och klara av alla situationer än att stå där utan det när det behövs! :)

Nu är det bara säkerhetskopior av alla värdedokument som behövs göras. Plus saker som att städa rummet och tvätta bilen (åh va kul!) men det kommer gå fort!

Vi hörs!! :)

Det närmar sig!

Idag är det bara fyra ynka dagar tills avfärd! Pirrigt! Sist jag var "utomlands" (om Norge inte räknas) var på Kreta med Calle förra sommaren! Denna gången blir det ännu varmare (ca 32°C), och en ännu längre resa!
Jag har tre flyg att pricka in på söndag(och måndag). Först Köpenhamn-London, sen London-Singapore och tillslut Singapore-Lombok. Hoppas att det flyter på som det ska för det är ganska tajt med tiderna! Hoppas att jag blir incheckad hela vägen, men jag vet inte hur det fungerar med tanke på att jag åker med tre olika flygbolag .

Igår och idag har jag jobbat på Intersport. Förmodligen sista arbetspassen innan resan! Trots att jag stod "utan ordentligt arbete" efter sommarjobbet i slutet av augusti har jag jobbat nästan halvtid över hela perioden så det är jag väldigt nöjd med!

Imorgon och på fredag ska fokus ligga på att packa klart och fixa allt praktiskt så att allt är klart innan helgen så jag kan njuta av att bara umgås med nära och kära!! :)

Hörs snart!

LYXFRUKOST

Helgen har bestått/består av mys! Igår hade jag och Calle en slappedag med lyxfrukosten ovan, färskpressad apelsinjuice, smoothie, wienerbröd, frukt och youghurt! Mums! Sen kollade vi på film hela dagen. Först Ice Age 4 och den var lika söt som de andra! Sen på kvällen kollade vi: Dark Shadows, bra men lite mysko film! Den var snyggt gjord med bra skådespelare! Idag ska jag kolla på Lagans hemmapremiär i div.1. Heja heja!

Eee

EASY EXCELLENT EXCITING
Det står min nya lilla minidator för. En liten sak från asus som kommer bli en riktigt bra kompis på resan så även ni kan följa med på bloggen! Gillar den redan skarpt men är inte van vid det lilla söta tangentbordet än... hihi

NU: Innebandyträning!

10 DAGAR KVAR

Snart är det inte längre tvåsiffrigt i nedräkningen! Just nu fixar jag med olika förberedelser inför resan. De flesta saker jag beställt hem har kommit, som boken jag skrev om tidigare; den verkar grym! (men är tung, 1000 sidor...haha). Idag kom min "långlivade" telefon (1600 batteritimmar!) och i bruksanvisningen hittade jag något roligt som jag inte ens visste fanns, -Hej 2012!

Visst att man någon gång kanske velat slippa en konversation, men ändå det finns folk som gör såhär? :) haha

SMÅ SMYCKEN

Två nya fina små godingar! Hjärtat har jag fått av Calle och det ska jag ha på mig när jag reser så är han alltid nära! Kameran har jag köpt till mitt pandora-amrband! På tiden att de kom med en kamera-berlock! :)