VÄLKOMMEN HEM TILL OSS

Hej och välkommen till vår lya!
Ni kommer in i en stor hall som gränsar till alla rum: köket, vardagsrummet, mitt sovrum, Matildas sovrum, toaletten och klädkammaren. Hallmöbeln är från 50-talet och fyndad i mormors garage och efter lite kärlek från mig och mamma gör den nu sig riktigt bra i Umeå.
 
 
Hallbilden är tagen från öppningen till köket, så vänder vi oss om får vi följande bild:
 
 
Lagom stort och rymligt kök!! Massa gott tillverkas här varje dag. Älskar trasmattan som Matilda och jag hittade på PMU (favorit 2ndhand-stället här i Umeå). 
 
 
Köksdetaljer; massa fint Matteus och hemmagjord ljuslykta från Faster & Co och min "lucky bambu" som efter sommarens öken faktiskt lever, fast lite mer retro och sliten än innan, haha. 
 
 
En annan köks-vy!
 
 
Close-up på matplatsen. Tavlan har finaste Clara-Bella målat till mig, blir glad varje gång jag ser den. Fönstret hann faktiskt ändra sig från fotograferandet i morse tills nu i skrivande stund; där står nämligen två svärmorstungor bredvid garderobsblomman. Alla tre är bortskänkes-blommor som jag fått genom en grupp på facebook där man kan efterlysa saker som folk kanske vill bli av med. Jag ville ha stora blommor att ha i köksfönstret och det lyckades jag få :) Lägger upp en bild på dem en annan dag!
Assistenten är Matildas och den är från 50 eller 60 talet, riktigt häftig. Funkar gör den oxå. Bordet den står på är också arvegods från en tant som mormor känner. Benen var svarta från början men de passade inte in, så jag sprayade dem vita. Till höger om bordet ser ni en liten bit av en dörr. Den dörren leder till vardagsrummet och det ser ut såhär när man kommer genom dörren: 
 
Mys- och pluggrummet!
Fotöljerna är helt underbara - de är faktiskt gjorda i Lagan! Mammas inflyttningspresent var att hon klädde om dem. Enligt farmor så är det "stickfotöljer" så att tanterna skulle kunna sitta skönt när de stickar och inte ha armstöd ivägen. Soffan tar hur mycket folk som helst (kanske inte riktigt hur mycket som helst men många får plats!) Vi ska få upp lite tavellister över soffan och skrivbordet såsmåningom oxå.

Om man tar vänster direkt när man kommer från köket så hamnar man ut på den inglasade djungelbalkongen! Den är helt underbar. Söderläget gör att den har sol från förmiddagen långt in på eftermiddagen. Det har varit det perfekta lunchstället nu när vi har haft fina dagar.
 
 
Om man istället tog höger och fortsatte genom vardagsrummet kommer man till fortsättningen av hallen, där det finns öppning till vardagrummet och sen dörrar in till klädkammaren, mitt rum, toaletten och Matildas rum. Först efter vardagsrummet är klädkammaren; 
 
Vår alldeles egna walk-in-closet som jag målade om i somras! (SÅHÄR såg den ut innan). Just nu har vi rätt mycket kläder men också lite annat som kan vara bra att ha nära till hands. Vi har även ett förråd, som praktiskt nog ligger på samma plan, precis utanför dörren. Gott om förvaring finns det med andra ord och det uppskattas.
Efter klädkammaren kommer man till mitt rum;
 
 
Här har ni mitt egna krypin. Är så nöjd! Har försökt få till det lugnt och skönt och det känns som jag har lyckats. Sover supergott och det känns "så jag".
 
 
Surfbrädan, jordgloben och världskartan är mina tre favoritprylar i rummet. Nästa projekt är att köpa knappnålar och sätta på de platser jag besökt. 
Bakom kartan har vi sista rummet ni ska få se, toaletten. Matildas rum är på andra sidan toaletten, men det får ni se om ni kommer hit! 

 
Tycker så mycket om vår toalett!!! Fräscht och snyggt. Tvättmaskin är också ett stort plus, så himla praktiskt!!
 
Detta var det ni får se idag, kanske ser det annorlunda ut imorgon ;)
Bilder säger en del - helheten får upplevas - välkommen hit på besök!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack snälla Carolina, det är så kul att se vart Du är när Du inte är här. Jättefin lägenhet. Kram Yvonne

2014-09-25 @ 07:59:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0