PACKLISTAN TILL MIN LÅNGRESA!

 

Okej hörnini, listan nedan ser galet mycket ut när man kollar på det men man få tänka att det mesta faktiskt är rätt mycket små grejer (tex information på papper osv). Hur som helst var det denna listan jag utgick ifrån när jag packade i tisdags! De jag inte gjorde "exakt" då var medicin och necessärsgrejerna utan där tog jag bara lite random saker! Så det kommer nog väga lite mer (än 7,5+4,0 som testet hamnade på) när det är klart! Sen har jag också skrivit lite tips och förklaringar i paranteser så det är extra text också och inte bara prylar!

 

                           


STORA SAKER

□ Backpackryggsäck ca 50-70 L, □ Liten ryggsäck – ca 20-30 L
□ Sovsäck (gärna tunn, jag har en McKinley lightvariant)
□ Liten kudde (tex. Uppblåsbar nackkudde), □ Plastpåsar/tygpåsar till förvaring i väskorna
□ Badhandduk (kan bortprioriteras beror på vart man ska, jag som vet att jag ska befinna mig på ett surfcamp vill gärna ha min gene badhandduk)
□ Flightbag (Stor ”säck” som man lägger hela ryggsäcken i så den blir lite mer skyddad under flygresorna)

VÄRDEHANDLINGAR
□ Försäkringshandlingar
□ Körkort + kopior, □ Biljetter + kopior, □ Pass + kopior, □ Visum + kopior, □ Vaccinationskort
□ Kontanter, □ VISA/MEASTRO kort 
□ Pengabälte (att ha värdesakerna i, finns bra varianter från Haglöfs som är smidigare än vanliga magväskor)

ELEKTRONIK
□ Reseadapter (jag har köpt en kanonbra på Clas Ohlson, funkar till hela världen)
□ Kamera + tillbehör, □ Extra minneskort, □ Hårddisk, □ USB
□ Mobil (gärna en som har lång batteritid: finns en HÄR för 550 spänn)
□ Dator (detta har jag fortfarande i övervägande)

BÖCKER OSV
□ Guide till bra ställen (jag har beställt hem: ”Southeast Asia on a shoestring”)
□ Dagbok + penna, □ Anteckningsblock, □ Adresser/E-mailadresser
□ Pocketböcker (som man inte är speciellt rädd om, och dessa kan man också byta på hostel osv!)

NECESSÄR 
□ Tandborste, □ Tandkräm, □ Rakhyvel, □ Deo, □ Parfym, □ Tvål, □ Schampoo, □ Balsam, □ Nagelkit, □ Bodylotion, □ Fickspegel, □ Smink (lite!), □ Tvättmedel, □ Öronproppar, □ Lypsyl, □ Tamponger/bindor, □ Liten kam, □ Toffsar + klämmor, □ Syetui

KLÄDER & SKOR 
(Tänk på att man kanske slänger det efter ett tag så tar sådant du trivs i men klarar att skilja dig ifrån, nedan är bara ett exempel)
□ Bikini 1-3 st (beror ju på hur mycket du tänk bada), □ Surfshorts, □ Pösiga byxor (modell längre), □ Shorts 2st, □ Sport-BH, □ Långärmad tunika, □ Långarmad bomull, □ Vitt linne, □ Svart linne, □ Tunt strandlinne, □T-shirts 2 st, □ Tröja av något slag, □ Klänning, □ BH 2 st, □ Trosor, ca 7-14 st (beror på plats, det går ju tvätta ofta), □ Strumpor, korta ca 5-10 st (samma som ovan)
□ Regnjacka (eller annan typ av jacka, men regnjacka är ju så smidigt!)
□ Gympaskor (kosta gärna på er lite extra, man ska ju trots allt ha dem på sig mycket!), □ Flipflops

MEDICINLÅDA
□ Myggspray, □ Plåster, □ Solkräm, □ Aftersun, □ Imodium (för magen), □ Malariatabletter, □ Handsprit, □ Sterila kompresser, □ Kirurgtejp, □ Alvedon/Ipren, □ Compeed, □ Vitaminer, □ Echinatia/Bisolvon (mot förkyldning/hosta), □ Aloe Vera (riktigt bra mot solbränna), □ Idomin, □ Våtservetter, □ Vätskeersättning, □ Vattentäta plåster (om man tänkt bada mycket), □ Bomullstussar, □ Elastisk binda, □ Handduk, liten

ÖVRIGT BRA-ATT-HA/SVÅRKATEGORISERAT
□ Swiss Army Knife (alternativt endast nagelkit, finns ju även billiga "kopior", jag hittade en för 99 kr), □ Tejp, □ Kortlek, □ Spork + liten tallrik, □ Hänglås, □ Foton på nära och kära, □ Pannlampa/ficklampa, □ Vattenflaska, □ Klocka, □ Solglasögon, □ Keps, □ Packlistan (läste någonstans att det kan vara bra om man blir bestulen för då vet man vad man hade!)
□ Viktiga telefonnummer (detta hittade jag också någonstans, bra!)
 Bank / Kortservice, Försäkringsbolag, Boende,Flyg/Buss/Båt – Bolag, Ambassad/Konsulat, Kontaktperson #1, Kontaktperson #2, Kontaktperson #3

 

Som sagt: Detta är vad jag utår ifrån och kanske inte den helt slutgiltiga, men hoppas att ni som ska iväg kan ha nytta av vissa bitar och kom gärna med tips om jag har glömt något  (eller om jag tänkt helt fel!)


Kommentarer
Postat av: Maria

Vad avis jag blir på dej när jag ser att du ska åka och surfa! ^^
Jag var på surfcamp i Norge i slutet av augusti, bara i några dagar, men det var verkligen hur kul som helst, och jag vill bara göra det igen! Men nu försöker jag tagga vintern och skidåkning så mycket som möjligt istället (:
Hoppas du får det jättebra! Och surfa gärna lite åt mej med, haha ^^

Svar: Åh ja jag hoppas verkligen jag tycker det är skoj men det tror jag!!!! :) skidåkning är underbart det med!!
Carroa

2012-09-23 @ 14:23:17
URL: http://mariarudolphi.blogg.se/
Postat av: clara

ååh så roligt att du ska åka dit, du kommer inte bli besviken jag älskar stället!! men såg att du skulle ha mycket strumpor, jag skulle bara ta typ max 5. de är lätttvättade och man lever barfota eller i flippflopp. och de tar ganska mycket plats. sen skulle jag rekomendera reselakan, vi var där i october förra året och det var så sjukt varmt på nätterna! sen kan jag tisa om apolivas solskyddskräm den sitter som berget ialla fall på mig, perfekt för surf! lite tankar bara hoppas du får en underbar resa & lycka till med surfet! :)

Svar: Najs! När var du där? :) Okej, bra tips!!! Har för mig man fick någon slags "tyg" att ha över sig, men det kanske ändå är smart med eget! Jag har med mig en tunn sovsäck, men det är väl mer i förebyggande syfte om jag reser vidare :)
Jag tror faktiskt att jag har köpt just den! ;) Får dubbelkolla det!! ;)
Carroa

2012-09-23 @ 21:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0